Extrastämman den 4 juni gällde frågan om elbilsladdning i Hummelvretens garage. Styrelsen frågade medlemmarna i samfälligheten om det finns stöd för en fortsatt projektering av att uppgradera elsystemet i områdets 136 garage för att möjliggöra installation av laddboxar.
Elinstallationen i garagelängorna är nära 60 år gammal och måste bytas ut i den närmaste framtiden. Uppgraderingen innebär att elsystemet samtidigt förstärks så att de husägare som önskar kan installera laddbox i sitt garage.
En enkät till samfällighetens medlemmar har visat att behovet av att kunna ladda bil i garaget kommer att öka de närmaste åren och mäklare vittnar om att möjlighet att ladda bilen vid bostaden är avgörande för allt fler husköpare.
Styrelsens förslag till stämman innebar att kostnaden för både renoveringen och uppgraderingen tas från underhållsfonden.
Efter diskussion och synpunkter för och emot styrelsens förslag gick stämman till omröstning. 15 fastighetsägare som inte kunde närvara hade lämnat fullmakt till en granne. 49 röstade ja till styrelsens förslag, 9 röstade nej, vilket innebär att 86% av rösterna biföll styrelsens förslag.